Gentse bedrijven moeten 1.5 miljoen euro extra ophoesten

Nieuwe belastingsprincipes worden weggespoeld door sterke verhoging

Voka Oost-Vlaanderen heeft het moeilijk met de geplande belastingsverhoging voor bedrijven in Gent. Hilde Schuddinck, Regiodirecteur Gent, zegt hierover: "Voor een aantal bedrijven betekent het nieuwe reglement een forse verhoging van de lokale belasting, soms meer dan een verdubbeling en betekent het een extra aanslag van vele tienduizenden euro's. Dat is moeilijk te begrijpen en voor die bedrijven vaak moeilijk te aanvaarden."

Gemiste kansen

Het reglement heeft een duidelijke visie, maar volgens Voka mist het stadsbestuur ook kansen. "Kijkt men even snel naar de uitgaves van de stad als naar belastingverhogingen?" vraagt Hilde Schuddinck zich af. Het grootste deel van de bedrijfsbelastingen in Gent wordt nog steeds gedragen door een vrij beperkt aantal ondernemingen, voornamelijk die bedrijven die voor werkgelegenheid en economische meerwaarde in de stad zorgen.

Duidelijkheid voor bedrijven

Bedrijven moeten op dit moment de budgetteringen maken en vaak op internationaal niveau verdedigen. Hilde Schuddinck: "Deze wijziging zorgt voor onzekerheid over de belastingsvoet in Gent. Voorspelbaarheid van belastingen zijn cruciaal voor ondernemingen, zeker deze met internationale vertakkingen." Voka zal zich de komende weken dan ook volop inzetten om de vele vragen en bezorgdheden op te vangen. "Ook bij de uiteindelijke inning van de nieuwe belasting volgend jaar voorzien we nog allerlei losse eindjes. Wij rekenen daarom op een flexibele houding van de stad om de last bij bedrijven zo minimaal mogelijk te houden".

Principes zijn verdedigbaar

Een aantal principes uit de nieuwe bedrijfsbelasting zijn verdedigbaar, denk aan het stimuleren van duurzame energie. De compleet voorbijgestreefde drijfkrachtbelasting wordt eindelijk afgeschaft. "Een punt waar wij al jaren voor pleiten" zegt Hilde Schudddinck. Ook ​ de belastingen op opslagplaatsen en pompen gaan op de schop. Voka Oost-Vlaanderen hoopt dat het nieuwe regime voor minder administratieve lasten zal zorgen, dat is vaak een extra maar verborgen kost voor bedrijven. Hilde Schuddinck: "Spijtig dat deze belasting extra moet opbrengen voor de stad, anders was het principe achter dit reglement begrijpbaar geweest."

Hilde Schuddinck - Regiodirecteur Gent bij Voka Oost-Vlaanderen

Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen