Lotus Bakeries ontvangt jongeren met open armen

Werkervaring opdoen samen met Voka en MNM JumpJobs

De toekomstplannen liggen klaar bij Lotus Bakeries. Een stevige groeistrategie werd op de kaart gezet, en het bedrijf is op zoek naar sterke werkkrachten die mee het verhaal kunnen schrijven. Samen met Voka biedt het bedrijf via MNM JumpJobs jongeren zónder tonnen werkervaring de sprong naar een eerste job en laat ze minstens vier weken lang ervaring opdoen.

MNM JumpJobs biedt jongeren de sprong naar een eerste job. Via MNM JumpJobs kunnen jongeren (minstens) vier weken lang een betaalde werkervaring opdoen bij een straf bedrijf in de buurt. Zowel studenten die de handen uit de mouwen willen steken of jongeren die pas of misschien al even op zoek zijn naar werk kunnen aan de slag. Zo kunnen jongeren de nodige ervaring opdoen die goed van pas zal komen in hun latere loopbaan.

“Spring mee in het Lotus groeiverhaal”

We kijken erg uit naar het JumpJobs-initiatief bij ons in Lembeke”, stelt John van de Par, General Manager Belgium bij Lotus, enthousiast.

De sterke groeiplannen van Lotus Bakeries zorgen voor een stevige uitdaging op de huidige arbeidsmarkt. Onze fabrieken zijn er klaar voor om veel nieuwe medewerkers te ontvangen. Wie met passie, enthousiasme en drive komt aankloppen, krijgt dé kans om mee te bouwen aan ons verhaal. Het MNM Jumpjobs initiatief in samenwerking met Voka past dus perfect in onze strategie om deze boodschap ook over te brengen naar jongeren die de weg naar de arbeidsmarkt minder vlot vinden, want ook zij zijn zéér welkom bij Lotus Bakeries!

Initiatief meer dan nodig

“Het tekort op de arbeidsmarkt is nijpend”, getuigt Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder bij Voka Oost-Vlaanderen.

We zullen ook jongeren nodig hebben willen we naar een noodzakelijke 80% tewerkstelling gaan in Vlaanderen. Eind 2021 telden we 970.0000 mensen tussen 20 en 64 jaar die niet aan de slag zijn. Dit positieve initiatief kan de jongeren in die groep een eerste kans geven op de arbeidsmarkt. De huidige situatie zorgt meer en meer voor een belangrijke rem op onze groei, en dus onze welvaart.

Solliciteren bemoeilijkt door Covid

Ook de pandemie en alles wat ze teweeg bracht had op onze jongeren een stevige impact. Thuisonderwijs, een moeilijke periode om af te studeren of een onzekere zoektocht naar werk maakten het voor onze jongste generatie niet gemakkelijk. Jonge mensen studeerden van achter hun scherm af van een ASO-, BSO-, TSO- of hogere opleiding. Of heel wat andere jongeren vonden door de coronacrisis nog geen job. Jongeren vrezen door de lastige corona jaren moeilijk aansluiting te vinden bij de arbeidsmarkt en waren daarnaast regelmatig kop van jut in het publieke debat of kwamen ze negatief aan bod in beeldvorming.

Ook onze bedrijven kennen een lastige periode maar blijven zoals steeds strijdlustig.
​Ze geven jongeren een plek binnen deze groeiende economie en sterk ondernemerschap. Zo verbinden we een straffe economie aan jongeren die het heft in handen willen nemen om ervaring op te doen.

Meer info of meedoen? Surf naar www.mnmjumpjobs.be

MNM JumpJobs is een project van VRT, VOKA, Itzu Jobs, Squire en de Vlaamse overheid.

Maarten Dheedene
Maarten Dheedene Coördinator belangenbehartiging en duurzaam ondernemen, Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen

Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen
Lammerstraat 18