Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?

Voka|VeGHO kaart fietsen in de haven aan en vragen veilige fietsverbindingen van voordeur tot de bedrijfspoort

Jaar na jaar wint de fiets aan populariteit bij de werknemers in het Gentse havengebied en toch is de weginfrastructuur daar vaak niet aan aangepast. Dit resulteert helaas ook in een stijgend aantal ongelukken. Daarom lanceert Voka|VeGHO vandaag een interactieve fietskaart 'Met de fiets door het havengebied, enkel voor lefgozers?'. Op deze manier wil Voka|VeGHO en de Gentse havenbedrijven op een constructieve manier meewerken aan een veiligere fietsomgeving.

Gevaarlijke infrastructuur

De kaart bevat onder andere plaatsen waar fietspaden abrupt stoppen, oversteekplaatsen die ​ nergens naar leiden en waar vrachtverkeer zonder afscheiding naast de fietsers raast. De campagne heeft als doel om de verschillende overheden en wegbeheerders maximaal bewust te maken van deze problematiek. "Bedrijven investeren in het fietsgebruik bij hun medewerkers" zegt Eric Chabot, voorzitter van Voka|Vegho en bestuurder bij Honda Logistics uit de Gentse haven. "De overheden zijn zich heel bewust van het belang en er wordt fors geïnvesteerd. Wij vragen een versnelde aanpak en structurele samenwerking." Voka|VeGHO is tevreden met de investeringen die gepland staan, maar roept de verschillende instanties op om met meer focus en samenwerking deze punten integraal aan te pakken om een veilige fietsinfrastructuur van voordeur tot bedrijfspoort te verkrijgen.

Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder van Voka, voegt toe: “Dat er meer dan zes verschillende wegbeheerders of betrokken instanties in en rond het havengebied bevoegd zijn, maakt het niet eenvoudiger. We zullen alle betrokken instanties begin november uitnodigen voor een fietstocht doorheen het gebied. We willen samen kijken hoe dit aan te pakken."

Twee lefgozersroutes

Bij wijze van ludieke actie heeft Voka-VeGHO twee lefgozersroutes uitgewerkt. De eerste lefgozersroute voert je door het mooie maar uitdagende zuidelijke en westelijke deel van North Sea Port, een weg die geducht is en vol onverwachte uitdagingen. De tweede route voor lefgozers leidt je door het oosten van North Sea Port. Een route met heel wat boeiende bedrijven langs het parcours, maar het wordt aanbevolen je ogen op de weg te houden. Voka|VeGHO moedigt ook aan om de kaart aan te vullen met gevaarlijke plaatsen die ontbreken. Dit kan via www.voka.be/dossier-veilig-fietsen-de-haven.

Duurzame transitie

Als gevolg van verschillende investeringen van de Gentse havenbedrijven in onder andere fietsplannen en infrastructuur komt nu al meer dan 20% van de werknemers met de fiets naar het werk. Dit helpt om de fileproblematiek aan te pakken, maar het is tenslotte ook goed voor de gezondheid en het milieu. De ambitie van de havenbedrijven is groot, maar om mensen aan het fietsen te krijgen, vraagt dit dus een verdere verbetering van de infrastructuur. "Daarom zullen wij de gevaarlijke punten blijven in kaart brengen, net als de punten die aangepakt worden. Veilige fietsverbindingen bekomen is een doel dat we delen." zegt Eric Chabot tenslotte.

voor reactie: Geert Moerman - 0478 500 310

Download hier de volledige fietsroutekaart voor lefgozers:

Met de fiets door het havengebied - enkel voor lefgozers - Voka VeGHO 2021.pdf 2 MB

Jan Geers
Jan Geers Directeur belangenbehartiging en communicatie, Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen
Maarten Dheedene
Maarten Dheedene Coördinator belangenbehartiging en duurzaam ondernemen, Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen

Over Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen

Voka – Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen wil als het meest nabije en meest invloedrijke professioneel netwerk van ondernemers en als representatieve organisatie van ondernemingen in Oost-Vlaanderen een optimaal kader creëren voor succesvol ondernemen en wil aldus fundamenteel bijdragen tot welvaart en welzijn van haar regio.

Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen
Lammerstraat 18