Verplicht telewerk dreigt naast een nutteloze maatregel ook een kafkaiaanse administratieve last te worden

Zonet besliste het overlegcomité om werknemers de komende weken gedurende 4 dagen per week verplicht te laten telewerken. Voka Oost-Vlaanderen vindt deze maatregel ongefundeerd, schadelijk en belastend. "Van bedrijven mag verwacht worden dat ze alles doen om hun mensen gezond te houden. Ze hebben daar ook alle belang bij en zijn het best geplaatst om te beslissen hoe dat moet. Ondernemingen hebben daar geen overlegcomité voor nodig." zegt Geert Moerman, gedelegeerd bestuurder bij Voka Oost-Vlaanderen. Uit de contactopvolging blijkt dat slechts 1% van de besmettingen zich op de werkplaats voordoet en de contacten van Voka Oost-Vlaanderen met de ondernemingen bevestigen dit cijfer. "Problemen pak je aan waar ze zich voordoen, hier slaan de regeringen de bal mis." zegt Geert Moerman. "Uit een recente bevraging van Voka blijkt dat 65% van de ondernemingen al structureel thuiswerk ingevoerd heeft sinds de covid-pandemie. Sommigen gaan daar zelf heel ver in. In 35% van de bedrijven gebeurt dit niet, simpelweg omdat de activiteiten (productie of andere) dit niet toelaten."

De oorzaak van het stijgend aantal besmettingen ligt dus niet bij bedrijven. De opgelegde maatregel zal dan ook niets bijdragen aan de strijd tegen de overbelasting van de zorg. Het zal wel de problemen die bedrijven vandaag nog steeds ondervinden, als gevolg van Covid, verder versterken. 35% van de Oost-Vlaamse bedrijven lijdt nog steeds omzetverlies in vergelijking met pré-corona. "Wie dacht dat de problemen van de baan waren, heeft het fout." zegt Geert Moerman. Wie het na de zomer toch beter deed, werd dan weer gehinderd door personeelstekorten. Liefst 70% van de ondernemingen in Oost-Vlaanderen kampt met dit probleem en slechts een fractie van de bedrijfsleiders kan het doelmatig oplossen. "Verplicht telewerk zal de huidige problemen van onze regio niet aanpakken, integendeel."

Daarom vraagt Voka Oost-Vlaanderen om bedrijven aan de echte oplossing uit deze crisis te laten bijdragen door verder in te zetten op het creëren van een veilige werkplek en van toegevoegde waarde. Met verplicht telewerk komen ook de controlesystemen op thuiswerk terug boven. Die administratieve rompslomp en betuttelende regeltjes mogen achterwege gelaten worden, vindt Voka Oost-Vlaanderen. "De bedrijven worden dubbel gestraft" zegt Geert Moerman. "Ze worden geviseerd door verplicht telewerk in te voeren zonder dat ze aan de oorzaak van het probleem liggen. Bovendien worden ze straks opnieuw verplicht om kafkaiaanse lijstjes bij te houden voor de overheid, zoals de 'RSZ-tool'. Als we binnen afzienbare tijd uit deze crisis geraken, komen we beter aan de start met een goed draaiende economie. Zo hoeven de overheden geen puin te ruimen dat ze zelf maakten. Deze remedie is erger dan de kwaal" besluit Geert Moerman.

Geert Moerman - Voka Oost-Vlaanderen

Persberichten in je mailbox